تیمی که امروز به نام باشگاه فرهنگی - ورزشی استقلال ایران شناخته میشود یکی از قدیمی ترین تیمهای فوتبال ایران است که افتخارات زیادی را یدک می کشد. اگر ثبت رسمی این باشگاه را با نام "استقلال" تولد اسمی آن بدانیم، مرتکب اشتباه بزرگی شده ایم چرا که اگر به دنبال واقعیت تشکیل این مجموعه باشیم، باید به زمان خیلی گذشته برگردیم، زمانی که ورزش فوتبال از جایگاه ویژه ای در ایران برخوردار نبود.

در سال 1323 تعدادی از دوچرخه سواران با سابقه که عناوین قهرمانی کشوری را در اختیار داشتند، تصمیم گرفتند با ایجاد مرکزی برای گردهمایی دوستانه، پایه های یک تشکل صنفی را برپا کنند. این مرکز، مکان تصمیم گیری و سازماندهی در مورد امور مرتبط به دوچرخه سواری بود. اغلب این دوچرخه سواران نظامی و دانشجو بودند و نام دفتر مرکزی خود را "کلوپ دوچرخه سواران" انتخاب کردند.

فعالیتهای کلوپ دوچرخه سواران از سال 1324 هجری شمسی وارد مرحله تازه ای شد و این در شرایطی بود که باشگاه "تور" که توسط مرحوم دانایی فرد تشکیل و هدایت می شد، پس از شکست دادن تیم کارگر آبادان مورد توجه مسئولان دوچرخه سواران قرار گرفت و طی مذاکراتی موافقت شد که تیم "تور" با نام دوچرخه سواران وارد عرصه رقابتها شود.

پس از پایه گذاری دوچرخه سواران پنج نفر به نامهای نواب (دوچرخه ساز)، میرزایی (نجار)، خشایی(نگهبان بانک)، خسروانی (افسر) و جانانپور (کارمند تربیت بدنی) تیم دوچرخه سواری باشگاه را بنیان گذاری کردند و پس از سپری شدن چند ماه به پیشنهاد "عمو اوغلی" قرار شد که در کنار تیم دوچرخه سواری یک تیم فوتبال نیز با همان نم به وجود آید که این موضوع، به تایید سایر اعضای باشگاه خصوصاً زنده یاد علی دانایی فرد قرار گرفت و پس از آن دوچرخه سواران رسماً موجودیت خود را اعلام کرد و در همین بین، چند تن از بازیکنان سرشناس تیم فوتبال نادر از جمله مهندس جاویدان به تیم فوتبال دوچرخه سواران پیوستند و نام این تیم در هیات فوتبال استان تهران ثبت گردید.

به هر حال باشگاه استقلال با نام اولیه «دوچرخه سواران» در چهارم مهرماه سال 1324 هجری شمسی پایه گذاری شد و در طول همه این سالها حتی یک روز از فعالیت باز نایستاده است.این بزرگترین افتخار برای باشگاهی است که با جذب بهترین و با اخلاق ترین بازیکنان، خود را به عنوان سرآمد باشگاههای ایران و آسیا مطرح کرده است. موسسان باشگاه به دلیل علاقه به ورزش دوچرخه سواری، نام این باشگاه را دوچرخه سواران گذاشتند و پس از آن رقابت اصلی در فوتبال ایران از سال 1325 بین تیمهای «دوچرخه سواران»، شاهین، سرباز و دارایی بود.

با انتخاب پیراهن و پرچم آبی رنگ به عنوان نماد اصلی این باشگاه، استقلال پا به عرصه ای گذاشت که کمتر کسی در آن روز تصور می‌کرد این تیم بتواند در آینده ای نه چندان دور به افتخاراتی بزرگ دست یابد.

در ابتدا تنها رشته فعال باشگاه، دوچرخه سواری بود. اما در مدت زمان بسیار کوتاهی ورزشهای والیبال، بسکتبال، وزنه برداری، کشتی، پینگ پنگ، شنا و فوتبال نیز فعالیت خود را در باشگاه دوچرخه سواران آغاز کردند. هنوز چهار سال از تشکیل تیم فوتبال دوچرخه سواران نگذشته بود که پرویز خسروانی در سال 1328 امتیاز باشگاه دوچرخه سواران را به نام خود به ثبت رساند و این تیم به "تاج" تغییر نام پیدا کرد. طبق سوابق وا اسناد موجود، تاریخ تغییر نام باشگاه به "تاج"، اول اسفندماه سال 1328 هجری شمسی می باشد.

از دلایل اصلی تغییر نام باشگاه می توان به طرز تفکر عده کثیری از علاقه مندان به ورزش اشاره کرد. زیرا باشگاه دوچرخه سواران در تمامی رشته های ورزشی فعالیت داشت، اما عده قابل توجهی از مردم بر این باور بودند که اعضا دوچرخه سواران می بایست دوچرخه سوار باشند. بنابراین اعضای هیات مدیره این باشگاه که متشکل از آقایان «پرویز عمواوغلی، گرائیلی، ملکی، علی دانایی فرد و سید آقا جلالی» بودند، تصمیم گرفتند نام دیگری را برای باشگاه انتخاب کنند. پس از بحث و گفتگوی فراوان و رای گیری بین اعضای هیات مدیره نام «تاج» تصویب و به ثبت رسید.
هیات مدیره باشگاه تاج از افرادی چون «امیر اسدالله علم» - نخست وزیر وقت ایران – به عنوان رئیس هیات مدیره- تشکیل یافت و بودجه قابل توجهی را برای باشگاه تاج منظور کرد. ضمن آنکه سروان پرویز شیخان به عنوان مدیر باشگاه تاج مشغول به فعالیت بود.
باشگاه تاج سپس با تلاشهای پرویز خسروانی و اسداله علم در نزدیکی باغ امین الدوله (دروازه شمیران) صاحب باشگاه آبرومندی شد.
در ادامه و پس از 29 سال، در سال 1357 هجری شمسی متعاقب با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و با مشورت تعدادی از بازیکنان قدیمی این باشگاه، از جمله کردنوری و جلالی، تیم تاج تغییر نام پیدا کرد و این بار یک اسم ماندگا و فراموش ناشدنی به نام «استقلال" بر این تیم گذارده شد.
لازم به یادآروی است که پس از انقلاب اسلامی، پرویز خسروانی – مدیر باشگاه تاج- از ایران خارج و باشگاه استقلال به سازمان تربیت بدنی جمهروی اسلامی ایران سپرده شد. ضمن آنکه تمامی امکانات باشگاه تاج پس از پیروزی انقلاب به تصرف دولت درآمد .

استقلال افتخارات فراوانی را برای میلیونها هوادار خود و فوتبال ایران به ارمغان آورد که تاکنون نه تنها در ایران، در قاره کهن آسیا نیز کمتر باشگاهی موفق به کسب آن شده است. اگرچه اکنون بعضی از بنیانگذاران و بازیکنان اولیه و بسیاری از هواداران سالیان گذشته این باشگاه روی در نقاب تیره خاک کشیده اند ولی خدمت و تلاشها و از خود گذشتگی های پیشکسوتان وبازکنان استقلال هر یک همچون بنای یادبودی برای نسل جدید خود نمایی می کند.

دوچرخه سواران آن روز، تاج روزگاز بعد و استقلال امروز هر یک بخشی از تاریخ پر افتخار باشگاهی است که با وجود فراز و نشیبها ، هر روز برشمار هوادران آن افزوده می شود. استقلال تمامی موجودت فعلی خود را مدیون مرحوم علی دانایی فرد است که همزمان با تاسیس و دوچرخه سواران به این تیم پیوست و تمامی عمر خود را صرف ترقی و پیشرفت آبی پوشان و تعلیم و تربیت جوانان این آب و خاک کرد. وی در سال 1358 عالم خاکی را به شوق دیدار معبود ترک کرد و چشم از دنیا فروبست. روحش شاد و یادش برای همیشه گرامی باد.

باشگاه استقلال در ثبت شرکتها، به عنوان موسسه فرهنگی- ورزشی استقلال تهران ثبت شده است که سرمایه اولیه آن یک میلیون ریال بود.

باشگاه استقلال بنا به شرایط مقتضی از پنج آرم بر روی پیراهن خود به عنوان نماد باشگاه استفاده کرد که دو آرم مربوط به زمان تشکیل تیمهای دوچرخه سواران و تاج بود و سه آرم دیگر پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی برای استقلال برگزیده شد.

کسب مقامهای متعدد از میادین داخلی و آسیایی ، از استــــــقلال تیمی رویایی و پرافتخار در سطح ایران و آســــیا ساخته است که شایدساختن چنین مجموعه ای فقط در رویــــــا برای باشگاه های دیگر ممکن باشد



تاريخ : چهار شنبه 7 اسفند 1392 | 19:17 | نویسنده : رصا اسیوند |

 

 

سوم ژوِئن سال 1977 و یا بهتر بگوییم 13 خرداد 1355 در تهران به دنیا آمد. در یک خانواده اصیل با وضعیت مالی و اجتماعی خوب رشد کرد. کم کم به فوتبال علاقه مند شد. او در کنار دو خواهر و یک برادر بزرگ شد. برادر کوچک تر فرهاد را هم خوب می شناسید. فرزاد مجیدی که درست بسان فرهاد از بهمن به استقلال تهران پیوست. فرهاد از کودکی عاشق فوتبال بود. از تیم های پایه کار خود را آغاز کرد. گرچه مادرش به طور کلی مخالف حضور او در میادین فوتبال بود اما پدرش از همه نظر یار و پشتیبان او بود. فرهاد مجیدی این روزها دوباره پیراهن استقلال تهران را بر تن کرده است. پیراهنی که با آن به فرهاد مجیدی تبدیل شد و شاید با آن از دنیای فوتبال خداحافظی کند.

 

 

 

آغاز یک راه طولانی

 

 

 

اولین تیم رسمی و تقریباً مطرح او جوانان کشاورز بود. تیمی که با کمبود امکانات مواجه بود اما با این حال این مساله باعث نشد تا فرهاد مجیدی فوتبال را کنار بگذارد. پس از حضوری تقریبا کوتاه در جوانان کشاورز در همان رده سنی به تیم بهمن پیوست. وضعیت در تیم جوانان بهمن بهتر از کشاورز بود. روزی 3 بار تمرین می کرد. تمرین های سنگین و نفس گیر. برای حضور در مسابقات استانی به تیم صنایع پارچین پیوست و مدت کوتاهی به صورت بازیکن قرضی در این تیم توپ زد. درخشش او در تیم صنایع باعث شد تا مربیان تیم امید بهمن برای جذب دوباره او تلاش کنند. پس از هشت ماه بازی در صنایع پارچین وارد تیم امید بهمن بود. او می دانست که اگر در رده سنی امید موفق ظاهر شود می تواند به تیم بزرگسالان و مطرح بهمن راه پیدا کند. پس وقت تلاش بود! تلاشی برای رسیدن به یک آرزوی دیرینه! او پس از یک دوره کوتاه به آرزویش رسید و پیراهن تیم بزرگسالان بهمن را بر تن کرد. آن روزها بهمن در شرایط خوب و آرمانی قرار داشت. او حالا آرزوهای بزرگتری در سر داشت...

 

 

فرهاد مجیدی

 

 

 

حضور در استقلال!

 

 

 

پس از درخشش در تیم بزرگسالان بهمن به استقلال تهران پیوست. تیمی که همیشه آرزوی پوشیدن پیراهنش را در سر داشت. فرهاد مجیدی می دانست که راه سختی در پیش دارد. راهی که به قله های افتخار ختم می شد. او در استقلال به یک شاه مهره تبدیل شد! شم بالای گلزنی و هوش فوق العاده او باعث شد که به یکی از موفق ترین و محبوب ترین بازیکنان آن زمان استقلال تبدیل شود. به واقع می توان از فرهاد مجیدی به عنوان یکی از ستاره های اواخر دهه هفتاد نام برد. گل که می زد یک دستش را روی سینه می گذاشت و دست دیگر را باز می کرد! حرکت او بعد از هر گل تکرار می شد. مجیدی سالها برای استقلال بازی کرد و در واقع همین مساله باعث شد که حتی امروز محبوبیت خاصی بین هواداران استقلال داشته باشد.

 

 

 

 

اروپا، مقصد بعدی فرهاد!

 

 

 

درخشش او در بازیهای لیگ ایران و حتی در سطح آسیا با پیراهن استقلال باعث شد تا سران باشگاه راپید وین اتریش که با استقلال روابط حسنه ای داشتند سخت به دنبال جذب فرهاد باشند. فرهاد مجیدی تصمیم خود را گرفت و در زمان حضور فتح الله زاده به اتریش ترانسفر شد. گرچه حضور او در اتریش چندان رویایی و همراه با موفقیت نبود اما فرهاد همیشه از آن به عنوان یک تجربه طلایی یاد می کند. اختلاف در مبلغ قرارداد و همین طور یکی دو مصدومیت سنگین باعث شد تا فرهاد مجیدی فکر ادامه فوتبال در اروپا را از سر خود بیرون کند. رضایت نامه او بعد از یک فصل نا موفق در اتریش صادر شد...

 

 

 

فرهاد مجیدی

 

 

امارات، نقطه آغاز...

 

 

 

شاید فکرش را نمی کرد که در امارات به آن همه موفقیت برسد. اولین تیم او در امارت الوصل بود. پس از مدت کوتاهی با شرایط فوتبال امارات آشنا شد. کم کم به یک ستاره محبوب در بین شیوخ اماراتی تبدیل شد و پوسترهای او در سرتاسر امارات به چشم می خورد. سبک بازی او با دیگر بازیکنان آنقدر متفاوت بود که بازیهای او خیلی زود به چشم آمد. فرهاد مجیدی از نظر مالی نیز آنقدر تامین بود که جایی را جز امارات ترجیح نمی داد. پس از الوصل به الاهلی امارات پیوست. در آنجا نیز بازیهای خوبی به نمایش گذاشت. اما در سال 2003 به عنوان بازیکن قرضی به تیم العین امارات پیوست تا در جام باشگاههای امارات به میدان برود. او آن سال در بازی نیمه نهایی جام باشگاه های آسیا و در برابر دالیان درخشید و به یک قهرمان تبدیل شد. گل رویایی او در آن بازی العین را به فینال جام باشگاهای آسیا برد و در آخر او با العین قهرمانی در آسیا را تجربه کرد. او دوباره به الاهلی پیوست. در طول مدت حضور در الاهلی حدود 130 گل برای این تیم به ثمر رساند و در سال 2006 با این تیم قهرمان لیگ امارات شد.

 

 

 

 

حضور کم فروغ در رده ملی!

 

 

 

او در سال 1375 برای اولین بار به تیم ملی دعوت شد. محمد مایلی کهن مربی وقت تیم ملی به توانایی های فرهاد اعتقاد داشت. فرهاد مجیدی اولین بازی ملی خود را در برابر کویت و در سال 1375 انجام داد. گرچه او همراه تیم ملی به جام جهانی 1998 فرانسه هم رفت اما از او به عنوان یک بازیکن کم فروغ در رده ملی یاد می شود. او در حالی که در اوج بود و در امارات می درخشید خیلی کم به تیم ملی دعوت می شد و زمانی هم که به اردو ها ملحق می شد به دلیل دوری طولانی از تیم ملی نمی توانست به هماهنگی لازم برسد. او در طول دوران بازیگری خود 41 بازی ملی انجام داده است و تنها موفق به ثمر رساندن 10 گل شده است.

 

 

 

 

بازگشت به استقلال...

 

 

 

مشکلات داخلی او با مدیران النصر امارات و فسخ قراردادش باعث شد تا در بدو ورود دوباره ناصر حجازی به استقلال، صحبت از بازگشت فرهاد مجیدی به میان آید. فرهاد مجیدی پس از کش و قوس های فراوان به استقلال پیوست تا به قولی که در زمان جدایی اش از استقلال داده بود عمل کند. او در حالی به استقلال پیوست که مدیران پرسپولیس نیز به دنبال جذب او بودند. فرهاد مجیدی پس از رفت و آمدهای فراوان بلاخره کارت آی تی سی خود را دریافت کرد تا این روزها به عنوان شاه مهره آبی ها از او یاد شود.

 

 

 

فرهاد مجیدی این روزها در تهران به همراه همسر و دخترش تیام زندگی می کند و می خواهد با درخشش در تیم محبوب و اسبق خود بار دیگر به یک ستاره تبدیل شود. فرهاد مجیدی از این هفته اجازه حضور در ترکیب استقلال را دارد. او آمده است تا خودی نشان دهد. بار دیگر با پیراهن استقلال گلزنی کند و آن حرکات معروف خود پس از گلزنی را اینبار در استادیوم آزادی انجام دهد.



تاريخ : چهار شنبه 7 اسفند 1392 | 19:6 | نویسنده : رصا اسیوند |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.